Jag BOR ju ändå inte officiellt i Thailand

Jag är förvirrad. Sist jag var och köpte kebab så började jag snacka lite med ägaren som också är svensk och han berättade för mig att man är skyldig att skriva ut sig från Sverige om man är borta mer än sex månader. Han sa att det kan bli problem om någon vem det nu var fick reda på att man bodde utomlands men fortfarande var skriven i Sverige.

Jag fattar inte varför egentligen. Okej, jag förstår att ex Stella var tvungen att säga upp barnbidraget till Leo. Bor hon inte i Sverige och inte betalar skatt så ska hon ju inte heller ha bidrag därifrån. Det var ju rätt.
Men jag då? Jag får ju inget från Sverige.
Så vad spelar det då för roll?

Jag ger inget till Sverige (skatt eller så) och jag tar inget heller (bidrag).

Kan jag bara skita i det här då?

Kommentarer
Postat av: Anonym

googla ;)

2012-01-29 @ 15:17:53
Postat av: Anonym

Det handlar om din garantipension, du måste skriva ut dig ur Sverige när du är ute mer än 6 månader. Vänta tills Försäkringskassan börjar jaga dig.

2012-01-29 @ 17:00:31
Postat av: Anonym

garantipension ges inte ut till svenskar som bosätter sig utanför EU/EG eller nåt har jag för mig. men vanlig pension som du slitit för o eget sparande går bra i Thailand.



jag e i din situation, drog till thailand utan att skriva ut mig, inga kostigheter än :)

2012-01-30 @ 07:08:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0