Här sitter jag och ser fundersam ut.. eller nåt


Jag gav pengar till en tiggare idag och det kändes bra just då men inte nu lägre. Konstigt va?

Jag ger aldrig pengar till tiggare. För jag tror alltid att de som tigger egentligen har pengar eller så har de någon fet maffiaboss bakom sig som tar alla pengar sen. Som blir svinrik på alla utan armar och ben som sitter och tigger på varje marknad sju dagar i veckan.
Som Ri sa till mig: Hur tror du att de tar sig till alla olika marknader egentligen? De kan ju inte gå.
Det är ju någon som kör runt dem för att sitta på marknaden och tigga. För jag har då aldrig sett dem hasa sig fram på marken på väg dit och det borde jag nog ha gjort om de nu hasade sig fram.

Men jag satt i en liten hydda en stund på stranden idag och läste en bok och drack cha yen. Så kom det en man och satte sig bredvid mig. Smal som en liten sticka var han. Och så sträckte han ut armen och frågade om han kunde få smaka på mitt te. Jag var ju tvungen att ge det till honom.
Sen började han prata, förstod inte så mycket eftersom han pratade väldigt tyst och dessutom på thai. Förstod att han sa att han var hungrig, att tsunamin hade dödat någon han kände, att han inte hade några pengar, han var soldat och bla bla bla.
Så kände jag mig som en sån där rik jävla farangjävel som satt där och smuttade på mitt te, pillade på min dyra telefon och som dessutom var på besök i hans land. Varför skulle jag neka honom ett mål mat?

Jag gav honom en liten slant så gick han och köpte vatten. Fast han sa att han var hungrig och pengarna hade räckt till mat. Så kände jag mig dum. Åkte hem.

Och nu har jag ångest. Vet inte varför. Han verkade bli så himla glad och började nästan gråta när jag gav honom pengarna och han började typ be till Buddha eller något i den stilen. Vet inte hur man ber men ja.

Skitsamma om han nu gick och köpte knark och horor för pengarna så var det fint gjort av mig eller?

(Inte för att han fått särskilt mycket knark eller horor för 100 baht men ändå.)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja de va fint gjort

2012-03-23 @ 12:22:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0