En anledning till att jag hatar Thailand

Jag både älskar och hatar Thailand. Jämfört med Sverige så är allt så extremt här. I Sverige finns det grejer som är bra och dåliga. I Thailand är det bäst och sämst. Inget tråkigt lagom, mittemellan. Det finns inte.
Därför gillar och ogillar jag Sverige men jag både älskar och hatar Thailand.


En av de grejerna jag hatar med Thailand är trafiken.
Jag VET att jag en vacker dag kommer ligga på marken med krossat huvud om jag bor här resten av mitt liv. Jag använder hjälm men det spelar inte så stor roll när man blir överkörd av en lastbil.

Min klasskamrat berättade för mig att år 2010 dog 13 000 personer i trafikolyckor i Thailand och då har man inte räknat med de som dog senare på sjukhuset eller på väg till sjukhuset. 13 000 personer dog på olycksplatsen.
Enligt den här sidan dog 266 personer i trafiken i Sverige år 2010. Okej, nu bor det ungefär sju gånger fler människor i Thailand så vi dividerar 266 med sju och får det till 1862.

Så om Sverige hade lika många invånare som Thailand skulle de år 2010 haft 1862 dödsfall i trafiken jämfört med Thailands 13 000 (där endast de som dog på plats räknas in).

Det är HELT SJUKT men det förvånar mig inte alls. Jag tror inte att jag ljuger när jag säger att någon dör i Ao Nang nästan varje månad. Säkert varje månad men det är ingen stor nyhet som folk går runt och pratar om, jo kanske om man såg människan ligga död på marken då berättar man det för sina kompisar.


Jag får nästan alltid psykbryt när jag åker moppe här. Har även börjat fucka till folk när jag sitter på moppen för jag blir så frustrerad men jag ska försöka sluta med det och tuta istället. Annars kommer någon att köra på mig medvetet.
Men så som thaiar kör bil alltså.. Och moppe, tuktuk, motorcykel, lastbil ja allt.
Såhär kan jag tänka mig att det står i den thailändska körkortsboken:

Köra om i en kurva/backrön/korsning/med mötande trafik? Inga problem.

Köra i 140 km/h när det spöregnar, du har ingen hjälm och har ditt fyraåriga barn i famnen.. Jamen visst vad kan hända?

Köra på fel sida av vägen? Jaa, en jättebra idé för du vinner en massa tid!

Och vem har sagt att man måste hålla sig i sitt körfält när vägen svänger? Man sparar en massa tid på att preja moppar av vägen/krocka med mötande trafik.

Störst går först (om du har bil.. annars:) moppar har alltid företräde.

Blinkers ska sättas på EFTER att du bromsat in och börjat svänga.

Man får köra när man är full om man vet att man är duktig och kan vägen så bra att om man skulle somna så kan kroppen köra hem ändå.

Helljus sätts på när det är mörkt och behövs inte stängas av för mötande trafik.

Hjälm behöver du bara använda när trafikpolisen ar kontroll,
och när det är då varnar folk dig så du inte behöver ha hjälmen på dig i onödan. Dessutom är det ultimata att ha hjälmen i knät eller i korgen framme på moppen så du bara kan sätta på den på huvudet när du åker förbi kontrollen och sen ta av den igen.

Samma gäller bilbälte. Endast föraren behöver använda bälte så sätt inte på dig bältet om du är passagerare och inte vill bli totalt utskrattad. Eller kanske tom. vara elak mot föraren? Inte tror du väl att han är dålig på att köra?

Ja, HAN inte hon. Kvinnor kan endast köra bil/moppe om mannen inte är med eller är skadad eller något i den stilen.

Kommentarer
Postat av: Louise

Haha så jävla sant! Kvinnan får bara köra om mannen är för full... Fy fan vad jag lacka ur på Bom när vi för första gången hamnade i en diskussion om att jag vill köra. Aldrig i livet.. då stannade han hellre hemma än att åka med och äta. Men när han va för full - ja då fick jag gärna köra! Gah!! :P

2012-06-03 @ 10:36:13
URL: http://dreamsandlies.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0